Позакласна робота

Творче кредо:
" Учитись важко, а учить ще важче, 
Але не мусиш зупинятись ти.  
Як учням віддаєш усе найкраще, 
То й сам сягнеш нової висоти."



Віртуальний тур українськими музеями просто неба


НОВІ ОБРАЗИ КОБЗАРЯ
Слайд 1.
Нові образи КОБЗАРЯ, або як Шевченко став мемом. 
Слайд 2.
Сучасний постмодерний світ не міг не поглинути найвідомішу поп-ікону української літератури. Якщо за радянських часів Шевченко уявлявся скоріше як старий дід з вусами та в кучмі (як на першій 100-гривневій купюрі), то сьогодні його частіше асоціюють з тими часами, коли він був молодий і підозріло схожий на гіпстера (нова 100-гривнева купюра).
Ми зібрала нові, актуальні образи Тараса Григоровича.
Слайд 3.
Національний музей Тараса Шевченка
Безкінечні зали зі старим паркетом, монументальні картини, оригінальний підпис Шевченка за подвійним склом — все це залишилося у минулому. Новий музей набагато привітніший до відвідувачів, хоча може насторожити давніх фанів Тараса Григоровича. Тут і Шевченко-Супермен, і мультимедійна «Катерина», і постійні тематичні виставки, і весела фейсбук-сторінка. Залишилось тільки назву гештеґом написати — жодної архаїки не залишиться. 
Слайд 4.
Музичний Шевченко
206 років пройшло від народження Тараса Григоровича, а він продовжує писати слова до пісень українських артистів (чи просто надихати). От наприклад, Тарас Чубай і його нова пісня «Реве та Стогне» (The Mighty Dnieper). Але якщо вам хочеться чогось більш несподіваного, то ось вам «Катерина» від гурту «её».

Слайд 5.
Модний Шевченко
Цікаво, чи носив би Тарас Григорович футболки з власним зображенням, враховуючи його любов до автопортретів? Поки ви самі даєте відповідь на це питання, ми просто нагадуємо, що Шевченко на одязі — це вже мейнстрім. 
Слайд 6.
Шевченко від А до Я
«Видавництво Старого Лева» спеціально дно дня народження поета і прозаїка видало повноцінну абетку, де можна прочитати не тільки про малювання у бур'янах та викуп у пана Енгельгардта. 
Слайд 7.
Муральний Шевченко Що? Хтось здивований муралом з Шевченком? А йому вже 3 роки виповнюється. Шукайте у Харкові, за адресою Садовий проїзд, 30.
Слайд 8.
Дитячий Шевченко  Десятиліттями школярі малюють Тараса Григоровича, а це все одно весело. Ми взяли кілька малюнків зі спільноти «Малювці».  А також малюнки, які виконали наші школярі.
Слайд 9.
Художній Шевченко
Тараса Григоровича малюють не лише діти. Наприклад, Андрій Єрмоленко робив з Шевченка байкера, рокера, буддистського символа та навіть супергероя.
Слайд 10.
Метрополітенівський Шевченко
Київський метрополітен влаштував Шевченківські години в метро. Читаєте «Кобзар» — і їздите безкоштовно. 
Слайд 11.
Хмм... Шевченко?
Класика килимової справи, яка змушує задаватися питанням «Що сталося з Кобзарем?».   


Вчитель
Що говорить про українську культуру активне використання образів Тараса Шевченка у мистецтві та інтернет-мемах
 Слайд 12.
Веселий Шевченко
Куди без мемів у сучасному інтернеті. Тарас Григорович — активний резидент пабліку «Файні меми про українську літературу».
Слайд 13
І.    Спільний проект ілюстратора Олександра Грехова та Національного музею Тараса Шевченка “Квантовий стрибок”, роботи які були виставлені на колонах станції метро Тараса Шевченка, викликав неабиякий ажіотаж в українських соцмережах. Згідно із задумом, Шевченко присутній тут в образах персонажів поп-культури, таких як Бетмен, капітан Джек Горобець… І вийшло, що отаке от вільне, без «придихання», навіть жартівливе використання образу поета є цілком прийнятним. Мало того, це дуже актуально. Адже, на відміну від радянської епохи з її пафосною сакралізацією, в сучасній Україні ШЕВЧЕНКО вже давно став саме мемом.

Слайд 14
ІІ.         Як і живі організми, меми ростуть, пристосовуються та змінюються, при цьому зберігаючи спадок своїх попередників. Саме тому візерунки української вишивки 100 років тому виглядали доречними, вишиті на полотняній сорочці, а сьогодні прикрашають футболки, які штампує автомат. І Шевченко в XIX столітті був фактично “іконою” національно- визвольного руху, в ХХ — радянським пам’ятником суворочолому борцю з панським гнітом, а в столітті ХХІ — Елвісом Преслі, Дартом Вейдером та співведучим ютуб-шоу Майкла Щура “Але є одне але”.

Слайд 15
Вільне використання образу Шевченка є особливо гарним знаком, що свідчить про звільнення від залишків радянської ментальності. Бо, на відміну від багатьох інших, творчість Шевченка в СРСР не стільки заборонялась та утискалась, як переписувалась та трактувалась в дусі панівної ідеології. А сьогодні  сам Тарас Григорович та його творчий наробок став чимось живим і дуже актуальним. Тобто мемом.
Мем, що обігрує фразу з вірша Тараса Шевченка “Думка” - “Шукає козак свою долю, а долі - немає”. Джерело: Файні меми про українську літературу

Слайд 16
Епоха інтернету дала досі небачену швидкість комунікації між людьми. Те, що ми почали помічати меми та осмислювати їх значення – заслуга саме електронної мережі. Адже і раніше меми виникали, розвивались і вмирали. Але якщо, наприклад, жарти про Брежнєва залишались актуальними протягом півтора десятиліття (ну і ще пару генсеків, тобто 2-3 роки по тому), то сьогоденний тренд може виникнути, зібрати 10 мільйонів лайків і згаснути за декілька днів.
 І тому під час революції гідності Тарас Шевченко ходив в будівельній касці та з биткою, рік по тому відстрілював “сєпарів” з кулемету, а сьогодні дивиться на нас з-під маски спайдермена. Тарас Григорович — боєць самооборони Майдану.

Слайд 17

Українські постаті, символи та твори реагують на тренди та події, змінюються, вдягають нові образи та форми. І при цьому залишаються українськими. Все, що нав’язувалось культурним тиском радянської імперії залишилось сірим, закарбованим у бетон і мертвим, в той час як українська культура живе, розвивається та змінюється. Саме тому поряд з “суворочолим” бронзовим Тарасом в парку Шевченка має бути Шевченко-Бендер, Шевченко-Спок і Шевченко-Бетмен – на станції метро Тараса Шевченка. Меми – невід’ємна складова сучасної культури, і те, що в них відображаться українські історії та постаті – це дуже важливо. Бо та нація, що не створює свої меми, буде створювати чужі...
2020 р.




Аналіз головних тем шевченківської творчості 
на матеріалі поезій та малюнків 
Слайд 1

Як відомо, Тарас Шевченко був не лише великим поетом, але і художником. Якщо його письменницький здобуток допоміг сформувати літературну українську мову, то у живописі творчість Шевченка ознаменувала перехід від романтизму до реалістичного напрямку в українському мистецтві. 
Із огляду на це несправедливо говорити про Шевченко-поета, не згадавши його як видатного художника. До того ж митець нерідко супроводжував свої поетичні твори ілюстраціями. Більше того – теми та ідеї, що передували написанню віршів та поем, часто  з’являлись у серіях художніх робіт митця.

Слайд 2
Основні теми
Основні образи та ідеї шевченківських творів паралельно розкриваються в олійному живописі, гравюрах, офортах, сепіях і акварелях. Так-так, вам не здалося, Шевченко працював у всіх можливих техніках!   Центральними у творчості Кобзаря є: 
  • образ рідної природи (українські краєвиди);
  • роздуми над культурною спадщиною і національним самовизначенням (предмети побуту, церкви, могили,);
  • національно-визвольна боротьба (Хмельниччина, Гайдамаччина);
  • діти, малі жебраки, солдати, кобзарі;
  • жіночий образ (мати, селянка);
  • релігійно-міфологічний (Марія, святий Петро, грецька міфологія).
Це вірно як для художнього, так і для поетичного спадку митця.

Слайд 3
Національно-визвольна боротьба
Шевченко з цікавістю вивчав культурну спадщину нашої країни. Саме звідси його участь у експедиціях, увага до побуту, історичних матеріалів. Кургани, церкви – частий мотив у малюнках письменника, тим більше, що у ті часи могили були характерною рисою українського степового ландшафту. 
Для поета вони – символ героїчного минулого країни, національні святині (поема «Іван Підкова», вірші «Думи мої, думи мої…», «За байраком байрак…», «Стоїть в селі Суботові» та поема «Великий льох», сповнена докору Хмельницькому за договір із Московією). Через це до розкопок Шевченко ставився вкрай негативно. Помітити це можна у «Гайдамаках», а у вірші «Розрита могила» – це узагальнений образ України, пограбованої царатом.
Слайд 4
Чигирин з Суботівського шляху». 1845 р.
Слайд 5
До пов'язаних з історичними місцями творів Шевченка належать: «Чумаки серед могил». 1846 р., «Аскольдова могила». 1846 р., «Богданові руїни в Суботові». 1845 р.
Також увагу митця привертають моменти визвольної війни, як-то Хмельниччина та Гайдамаччина, яким поет присвячує ряд творів, серед яких: «Гайдамаки», «За що ми любимо Богдана?», «І мертвим і живим…», «Чернець» та «Чигрине, Чигрине» (вірш Тараса Шевченка, написаний 19 лютого 1844 року, у якому митець намагається осмислити роль Богдана Хмельницького та великі, проте марні повстання).

Розсипаються могили,
Високі могили…
За що ж боролись ми з ляхами?
За що ж ми різались з ордами?...
Що ж на ниві уродилось??!...
Марно сльози трачу; заснула Вкраїна,
Бур’яном укрилась, цвіллю зацвіла,
В калюжі, в болоті серце прогноїла
І в дупло холодне гадюк напустила…


 Слайд 6
У своєму офорті «Дари в Чигирині 1649 року» (1844 р.) Шевченко зображує переламний момент української історії, своєрідне роздоріжжя, коли до князя прибувають троє послів. Від Туреччини –  чауш Осман-Ага, від царя московського – князь Бутурлін (також зображений на малюнку «Смерть Хмельницького» 1836—1837 рр.), а від Речі Посполитої – князь Любомирський. 
Тут ми бачимо момент фатального вибору, що змінить долю України. Зверніть увагу, що дари від послів лежать на видному місці, ніби гірко підкреслюючи – саме такою є ціна майбутньої свободи і долі українського народу.
 Слайд 7
Природа, народні образи та заслання
Велику увагу митець приділяє образам тих, хто опиняється у найскладнішому становищі. Сироти (сам Тарас Шевченко теж рано втратив батьків), прості люди («Старости», «У Києві», «Судна рада» (1844 р.) із серії офортів «Живописна Україна»),
Слайд 8
Діти-жебраки, («Байгущі», «Казахський хлопчик що грається з кішкою»), а також кобзарі та невільники.
Створенню поеми «Сліпий» (Невольник) 1845 р. передувала серія однойменних малюнків (1843 р.). Це свідчить про те, що і тематика, і образи цікавили поета не перший рік. До цього Шевченко пише поему «Мар’яна-черниця» в основі якої розповідь про нещасливу любов заможної дівчини й убогого сироти. Розповідь ведеться від імені сліпого кобзаря, який передає історію свого юнацького кохання.
Слайд 9
Помітне місце посідають і образи природи, яким приділено окрему увагу як у віршах, так і у пейзажному живописі Шевченка. Серед важливих образів також церкви, села, персонажі народного фольклору («Казка» 1844 р. із серії офортів «Живописна Україна», «Русалки» 1859 р.). Окремо варто сказати про малюнки, створені у засланні. На них – товариші, люди, що оточували Шевченка на чужині («Шевченко малює товариша» 1848 р., «У в’язниці» 1847 р.). Саме там поет познайомився з поляками, які також відбували покарання. Цей епізод знайшов відображення у вірші «Полякам» («Ще як були ми козаками» 1847 р., присвячений братерству українського та польського народів), а також малюнку «Серед товаришів» 1851 р.
 Слайд 10         Цікавий факт: під час заслання Шевченко значною мірою втратив навички олійного живопису, проте досяг неабиякого успіху в графіці, якою і займався до кінця життя, здобувши звання академіка гравірування (гравюра по міді) 4 вересня 1860 р.
Слайд 11
Релігійні та міфологічні мотиви
Богородиця у Шевченка – проста жінка, тоді як селянка-мати завжди трохи Богородиця: жінка з непростою долею, яка народжує сина, приреченого на смерть і страждання. Очевидно, у цих двох образах для митця уособлені Україна та її поневолений народ.
Згадаймо його земну Марію і Катерину, чи наймичку Ганну. У полотні «Катерина» Шевченко надає постаті дівчини риси «Сікстинської мадонни», яка домінує над усіма іншими елементами картини. Схожим чином малюють ікони.
 Слайд 12
Особливо активно Шевченко звертається до релігійної тематики в останній період життя. Саме тоді, у 1959 він пише поему «Марія», створює офорт «Свята родина» 1858 р., «Притча про робітників на винограднику» 1858 р. (за картиною Рембрандта). А саме у рік звільнення створює серію малюнків за мотивами притчі про блудного сина: «У шинку», «Програвся у карти», «У хліві» (1857 р.).
Слайд 13
Цікавий факт: під час останнього заслання на Мангишлакський півострів Шевченко створює малюнки: «Телемах на острові Каліпсо» (літо 1856 р.), «Робінзон Крузо» (літо 1856 р.», «Діоген» (1856 р.), «Св. Себастіан» (літо 1856 р.). Усі твори об’єднує тема самотності, мучеництва та аскези.
 Вчитель

Аналіз художнього доробку допоможе учням глибше зрозуміти особистість Шевченка та осягнути його творчіть. Варто пам’ятати, що малярство з’явилось у житті митця раніше за професійне заняття поезією, що мало істотний вплив на формування образності шевченківської мови. 
 2020 р.

Участь в інтернет олімпіаді на порталі НА УРОК "ТГШ: 205"



21 березня з нагоди 205-ї річниці з Дня народження Тараса Шевченка та Всесвітнього дня поезій Піхо Т.М. провела «поетичний марафон» під #читаємошевченка
Понад 20 учнів 5-9 класів взяли участь у цьому заході.
https://drive.google.com/open?id=1rNbTwoWprpHOihncNyn1CqonB0I3PTSV













80-річчя Карпатської України


ЦІКАВІ КАРТИ УКРАЇНИ
http://www.discoverukraine.com.ua/7-cikavix-kart-ukra%D1%97ni/

15 січня 2019 року
Бандера – символ нескореної нації

    Степан Бандера – це Герой України, Людина-легенда у літописі історії України. Настав час гордо піднести його ім’я по всій вільній Україні, щоб кожна жива душа подякувала Богові за те, що послав нам таку світлу постать в найтемніші часи більшовицького режиму.
     З нагоди відзначення 110-ї річниці від дня народження незламного борця за Самостійну Україну Степана Бандери, Людини, яка мала у собі найкращі чесноти Української нації, на базі ОЗ «Мостиський ЗЗСО №2 І-ІІІ ступенів» проведено учительську конференцію «Бандера – символ нескореної нації». 
   У роботі конференції брали участь учителі МО історії та географії, української мови та літератури, педагоги-організатори, шкільні бібліотекарі. 




15 квітня 2018 року у сквері ім. Т. Г. Шевченка  участь у святі «Великоднього сирника» 
та концертної програми «Мелодії світлого Воскресіння»  за сприянням голови Мостиської міської ради  С. Сторожука, начальника відділу освіти, культури і туризму, молоді та спорту
 Мостиської ОТГ  В. Чернеги та партнера Мостиського хлібокомбінату. 






21.03.2018 р. семінар бібліотекарів Мостиської ОТГ. 
Урок-подорож «Палахкотить як свічка праведна душа Кобзаря» 
на базі учнів 5 класу здійснив класний керівник Миколаєвич М.В.
Виступ з проблеми - Семен Н.М. 
 Музичне оформлення - Демський Р.Д. Комп'ютерна презентація - Піхо Т.М.
У виконанні вчительського ансамблю 
«Струни душі» звучали пісні «Думи мої», «Кирилівка».












09.03.2018 року 204 роковини від дня народження
  ПРОРОКА, КОБЗАРЯ, ВЕЛИКОГО СИНА УКРАЇНИ









22 лютого 2018 року у Раденицькому НВК у межах заходів, присвячених Міжнародному дню рідної мови, між учнями 5-6 класів проведено брейн-ринг  на  тему: «Мандрівка океаном рідної мови».
                        Українська мова – серця мого подих,
                        Ти – небесна ласка, ясна височінь.
                        Ти для мене, мово, як ковток повітря,
                        Ти – моє майбутнє й синя далечінь!—
такими поетичними рядками звернулася до присутніх вчитель української мови та літератури Піхо Т.М. Метою заходу було повторити і закріпити знання учнів з лексикології, фразеології, морфології, синтаксису; вдосконалювати навички учнів, формувати усне і писемне мовлення школярів, збагачувати їхній словниковий запас.
Возвеличити красу слова і показати багатство рідної мови, довести, що рідна мова - це наш найбільший і найдорожчий скарб, який ми повинні берегти і примножувати. А також сприяти осягненню світогляду українського народу, вихованню таких рис української ментальності, як доброзичливість, толерантність, чемність. Розвивати творчі здібності школярів та почуття національної свідомості.
Рідна мова – це не просто слова - в них сила і велич землі української, мудрість предків. Як найціннішу спадщину, як заповіт поколінь передає кожна мати своїй дитині любов до народу і рідної мови. Українська мова — одна з найрозвиненіших у світі. Вона має величезний лексичний фонд, багату синоніміку; справжньою її окрасою є надзвичайна милозвучність.
Вдало підібрані етапи роботи для команд, оформлені комп’ютерною презентацією та підкріплені дидактичним матеріалом. Звучало поетичне слово, вирував дух змагання, не менш активними були вболівальники. Роль лічильної комісії виконував учень Галайко В. під керівництвом Городечної М.М.  

Усі присутні насолодились милозвучною українською мовою та отримали позитивні емоції.


















Заходи
Раденицького НВК
щодо відзначення Міжнародного дня рідної мови
«І там, де звучить українська мова, 
живе український народ»

№ з/п
Назва заходу
Дата
Відповідальний
1
Конкурс читців Мова українська – мова єднання, 3-9 кл.
19.02.2018 р.
Піхо Т.М.
2
Оформити книжково-журнальну виставку Поки живе мова – житиме й народ
19-23.2018 р.
Семен Н.М.
3
Круглий стіл Мово рідна – диво калинове, 8 кл.
19.02.2018 р.
Марик Л.Є.
4
Вікторина з учнями 7 кл. Чи правильно ми говоримо
22.02.2018 р.
Піхо Т.М.
5
Літературно-музична композиція Мово моя, ти – чарівна зіниця, 3 клас.
21.02.2018 р.
Голець О.Р.
6
Перегляд вистави Перерваний політ 8-9 класи.
16.02.2018 р.
Піхо Т.М.
7
Брейн-ринг Ми любимо українську мову, 5-6 кл.
23.02.2018 р.
Піхо Т.М.

Зустріч з письменником В.Шовкошитним (2017 рік)






ЗАХОДИ
Раденицького НВК
щодо відзначення Дня писемності та мови у 2017 році
№ з/п
Назва заходу
Термін виконання
1
Провести урочисте відкриття I  (шкільного) етапу ХVIII Міжнародного конкурсу з української мови ім. П. Яцика (учні 3-9 класів)
08.11 (1300)
Піхо Т.М.
2
Взяти участь у XVII Всеукраїнському  радіодиктанті національної єдності (учні 5-9 класів)
09.11 (1230)
Піхо Т.М.
3
Провести конкурс  стінгазет «Доля української мови» (учні 5-9 кл.)
Упродовж листопада
4
Провести літературну годину «Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п’янить…»
10.11
Марик Л.Є.
5
Оформити книжково-журнальну виставку «Мова росте елементарно, разом з душею народу» ( І. Франко).
Упродовж листопада,
Піхо Т.М.
6
Провести лінгвістичну гру «Мова - це великий дар природи»
20.11 (5-6 кл.)
Піхо Т.М.
7
Взяти участь у роботі методоб’єднання вчителів української мови та літератури Мостиської ОТГ. Виховний захід «О слово рідне, хто без тебе я!»
15.11
8
Провести лінгвістичний ярмарок «Мовознавчу годину до Дня української писемності і мови»
24.11 (8-9 кл.)
Піхо Т.М.
9
Організувати перегляд вистави «Наталка Полтавка» у постановці Львівського музично-драматичного театру ім.Ю.Дрогобича
28.11






Нагорода переможців та учасників 
Всеукраїнського конкурсу "Соняшник", 2017 р.





Літературно-музична композиція
 до Міжнародного дня рідної мови
«І мови нема без народу, і народу без мови нема…»

Мета: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до держави Україна, до народних традицій; формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, прагнення своєю працею примножувати здобутки українського народу.
Формувати розуміння того, що  мова - скарб, без якого не може існувати ні народ, ні держава.

Обладнання: Вишивані рушники,  калина,  прапор України,  плакати про мову, презентації, відео, виставка книг.
Учень:
Здрастуй, слово,  українська мово,
Здрастуй на межі тисячоліть!
Квітни калиново й барвінково
Запашна вічнозелена віть!
Учень:
Наче юна зоря світанкова,
Ти лісами, степами ідеш,
Українська чарівная мово,
Ти у серці народу живеш!
Учень:
Мелодійна мова, промениста,
Як земля твій багатий словник.
Українськая мово пречиста,
Ти у серці народу навік!
Учень:
І, як промені сонця чудова,
Ти у світі ніколи не вмреш!
Українська чарівная мово,
Ти у серці народу живеш!
Учень:
Як із моря не висушить воду,
Не злічити джерел і струмків,
Рідна мова у серці народу
Буде жити навіки-віків!
Учень:
О мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Навік пройшла пора безславна...
Цвіти і сяй, моя державна!

Пісня: «ГІМН українській мові» (ансамбль)
І. Так багато різних мов існує в світі,
Знають добре навіть це маленькі діти.
Кожна кращою є для свого народу,
Богом українська дана в нагороду.
Всім гостям ми раді, хто повагу має,
До традицій наших й мову хто вивчає.
Тим, кому до українського байдуже,
Ми не подамо руки з тобою, друже.

ПРИСПІВ:
Стань поруч і заспіваймо, брате,
Мову батьківську всім треба знати.
Мову держави, в якій живемо,
Прапор якої у світ несемо.
Хто б ти не був і якої віри,
Насамперед ти є українець.
Тож гідним будь України-неньки,
Мову козацьку люби серденьком.
ІІ. Ти не будь в своїй державі яничаром,
Що несе Вкраїні лихо і покару.
Мову продає, що від дідів зосталась,
Віру віддає чужинцям на поталу.
Але станем ми пліч-о-пліч проти змови,
Занедбати не дамо своєї мови.
Всі ми патріоти неньки України,
В нас вона одна і мова в нас єдина!

Учень:  Сьогодні, 21 лютого, наша країна разом з усім світом відзначає День рідної мови. Ми з вами одержали у спадок багату, розвинену, мелодійну мову. Наша мова - одна з найдревніших і найбагатших серед тисяч мов світу. За милозвучністю вона посідає третє місце у світі після французької та іранської. Нею можна висловити все: і найглибші думки, і найпотаємніші почуття.
                  Учень:

 Мова наша, мова,
Пісня стоголоса.
Нею мріють весни,
Нею плаче осінь,
Нею марять зими,
Нею кличе літо.
В ній криваві рими
Й сльози "Заповіту".

Учень:  Чому ж саме 21 лютого ми відзначаємо це свято?
Саме цього дня в республіці Бангладеш влада жорстоко придушила демонстрацію протесту, спричинену урядовою забороною на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у країні став Днем полеглих за рідну мову. У жовтні 1999 року на 30 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО у пам'ять про цю подію було запроваджено Міжнародний день рідної мови, який тепер відзначають щорічно цього дня.

Учень:  Право на рідну мову - одне з головних прав людини, тому розмаїття мов на земній кулі потребує уваги і захисту.

Учень:  28 жовтня  1989 року Верховна Рада УРСР прийняла закон про мови в Україні. В цьому документі українська мова була визнана державною, а стаття 10 Конституції України узаконила українську мову як державну.

Відео «Міжнародний день рідної мови» (П.Дворський)

Учень: Історія української мови багата на факти заборон, утисків. Довгий час нею забороняли навчання дітей у школі, забороняли розмовляти нею та писати книги. Це гірка правда. Особливої шкоди їй завдавала мовна політика Російської імперії.

Учень:  Ось перед вами ці "чорні" дати заборони української мови. Царська імперія вела наполегливу війну проти української мови.

Презентація  «Трагічний календар»

Учень:  Але наша мова жива. Ніякі заборони не змогли її знищити. Вона звучить у школі, вдома, з екранів телевізорів, по радіо. У слові рідної мови прихована та енергія, що розкріпачує людину, робить її незалежною, дає захисток душі і духу.
                                 
 Учениця:

Мово моя, невичерпна скарбнице,
Вічне, нев'януче слово,
Дай із глибин мені вволю напитись
Чарів твоїх барвінкових.
Мово моя, просторінь піднебесна,
Сонячна, ясна, красива!
Вірю всім серцем: назавжди воскресла,
Хай розквіта твоя сила!
Мово моя, і проста, й незбагненна,
Втілення думки людської .
Мово, ти - гордість і щастя для мене.
Як  я пишаюсь тобою!

Пісня « Українська   мова»
1.Українська мова,
Мова барвінкова,
В лузі запашнім квітка польова.
Поруч ти зі мною,
Чаруєш красою,
У серцях гарячих ти жива.
ПРИСПІВ:
Мово лебедина,
Ти одна-єдина,
Ти як соловейка пісня у гаю.
Мово калинова,
Дивна,загадкова,
Рідну свою мову я люблю.
2. Мово пустотлива,
Дзвінка і грайлива,
Мелодійна, легка, сонячна, проста.
Веселково-ніжна
І морозно-сніжна-
Ти лікуєш серце і вуста.
ПРИСПІВ: (той же)
3. Українська мова,
Лагідна, святкова,
Будеш ти з народом
завжди навіки !
Тож шануймо мову,
Бережімо мову,
Що дали навіки нам батьки !
ПРИСПІВ: (той же)
Учень:Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської
лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими славними предками. Кожне слово рідної мови має своє обличчя. Як у квітки, у нього свій аромат, свій колір.

Презентація «Цікаві факти про українську мову»

Учнень:

Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна "звідкіля" і "звідки", можна і "звідкіль".
Учень:                
 Багато є мов на світі,
Як зірочок на небесах
Та лише одна -єдина
Навіки у нас в серцях. 
Учень:
Мелодіями чарівна,
Мов піснею солов'я .
Мені проникає у душу,
Як іскри тепла і добра.
Учень:
Ця мова - весни надія,
Ця мова", мов хрест, свята .
В ній наша віра і мрії,
В ній наша єдина мета! 
Учень:
Це наша сила і воля,
Не знає вона перешкод,
Бо сміло несе в майбутнє
Її безсмертний народ!


Вчитель - Любов до рідного краю, мови починається з колиски, з маминої пісні. Під спів материної пісні виростали поети і композитори, хлібороби і захисники рідної землі, космонавти і вчені, філософи і просто люди. Тож давайте заспіваємо про рідну матінку, рідну хату.

Пісня  "Батьківська мова "
1. І радісно й святково, і гордо і велично
Я мову солов’їну несу в піснях у світ,
Бо українське слово, як та вода кринична, \
Як у саду калина, що свій дарує цвіт. / -2р.
П-в:
Вона – сонцесяйна, вона – промениста, 
У ній – правіків течія.
Така життєдайна і праведно чиста – \
Це батьківська мова, це мова моя. / -2р.

2. 
В ній – серця насолода, моєї долі крила,
Вона – барвиста мова, батьківський заповіт.
У ній – душа народу і непоборна сила, \
У ній – незгасна пісня, що лине з роду в рід./ -2р.
П-в:
Учень: Рідне наше слово! Не раз розіп'яте па історичних Голгофах, ніби навмисне було обране для мук і випробувань. На захист рідного слова поставали Іван Франко, Леся Українка, Борис Грінченко, Микола Куліш, Олександр Олесь... Тих, хто зберіг рідну мову в страшні часи лихоліть, було набагато більше, ніж тих, які своєю байдужістю мовчки відправляли її у вічне небуття.

Учень: Після І. Котляревського  найбільшого розквіту наша мова досягла у творчості українського поета, художника Т. Г. Шевченка, великого Кобзаря.
Близько п'ятсот разів видавалися твори Шевченка в Україні після його смерті. Вони перекладені більше як ста мовами світу. Більше 100 віршів Шевченка покладено на музику.

Учень:       Багато слів сказали ми про мову,
                  Чудову нашу, материнську, калинову,
                  Яка для нас - життєвий старт...
                  Адже ж у нас сьогодні свято,
                  Тож доречний тут і жарт!

 Учні читають гуморески   Павла  Глазового
"Найкраща мова",  "Кухлик", "Турок"

Учень: Мова... Співуча й натхненна, гнана й переслідувана, принижувана й охрещена «холопською», вона була, є і буде коренем народу. Витерпівши страшне лихоліття, тортури, перегорівши, як криця, дійшла до нас загартованою і мужньою. Однак боротьба за рідну мову ще триває.

Учень:  Сьогодні мало визнання того, що український народ нарешті зрозумів: Українська держава — це він сам, це  громадяни, яким треба активно включитись у державотворчий процес і працювати для утвердження державності й порядку, духовності й національної самоповаги на своїй землі, у своїй господі.

Учень: Усім нам слід зрозуміти, що збудувати вільну й незалежну Україну зможуть лише люди, об'єднані однією метою і материнською мовою. Якщо ми будемо роз'єднані й багатомовні, то можемо опинитися перед руїнами.

Учень Мова об'єднує. Мудрі люди знали це в давні часи, знають і сьогодні. Проте дивує, що значна частина населення України, зокрема Півдня і Сходу, не знає або не хоче знати ніякої правди про злочини, які чинила не один десяток років диктаторська влада: голодомори, масові арешти, розстріли, депортації, винищення найкращих синів і дочок України — інтелігенції, священиків, працьовитих хліборобів, усіх патріотів, хто б вони не були; про русифікацію нашого народу...
 
Пісня «Мова єднання»
І. Синє небо над горою, найчарівніше з усіх
Ти під ним відчуєш волю і дитячий спогад слів.
Як побачиш синє море, степ безкрайній в далині,
Закохаєшся в дівочість української землі.
Приспів:
Краща мова єднання - це українська
Нам Україну народила,
Краща мова кохання - це українська
Сила небес їй дала крила.
ІІ. Ми талантами своїми і красою вразим всіх,
Бог нам дав єдине щастя, а у злі нам жити гріх.
Не цураймося ніколи усім серцем полюбить.
Бо життя безкрайнє поле, все життя безкрайня мить.
Приспів.
Учень:  Людина має завжди пам'ятати,  де її коріння, знати історію свого народу, його мову. Знання мови народу, серед якого ти живеш,— ознака культурної, освіченої людини, знання рідної мови — священний обов'язок кожного.

 Учениця:

 Не цурайтесь мови, люди
 Рідного джерельця.
 Хай вона струмочком буде
 Хай дійде до серця.

 Хай вона в піснях лунає
 Кожен день і в свято,
 Соловейком хай співає
 В українській хаті.

 Бо вона ж така багата,
Українська мова,
 Неповторна, і крилата
 І така чудова!

 І цвіте у ній кохання,
 Рушники з квітками,
 Мрії наші і бажання,
 Верби над ставками.

 Не цурайтесь, люди, мови,
 Не цурайтесь роду.
 Як зачахне рідне слово,
 Не буде народу.


Учень : У світі про українську мову кажуть, що вона співуча, солов'їна, багата. І від кожного з нас залежить, щоб жила наша мова, одна з найкрасивіших мов світу.

  Учень:                      Йди в тисячоліття, рідна мово,
                                   До сердець і душ людських доходь,
                                   Квітни калиново й барвінково,
                                   Бо на те й благословив Господь!

УченьТож збережімо духовний заповіт наших поетів любити свою землю, любити рідне слово, як зберегли нам наші батьки й діди рідну мову в страшні часи лихоліть. Адже ми хочемо, щоб нас поважали, а для цього, як писав Борис Грінченко, насамперед треба бути українцями «думкою, мовою, ділом».

Учень: Рідна мова стосується насамперед виховання людської особистості, виховання самоповаги, національної самосвідомості, без них не може бути справжнього, а не паперового патріотизму. Адже «я»,— писав російський письменник М. Пришвін,— можна сказати тільки рідною мовою».


Пісня «Про Україну»   (ансамбль)




Сценарій свята ВАЛЕНТИНА
"Я пам'ятаю мить чудову..."
https://vk.com/video202713907_456239023
Ведучий.
Здрастуйте, дорогі друзі. Сьогодні ми святкуємо одне з найбільш чудових свят. Причому святкують його у всьому світі, у багатьох країнах. Нічого дивного в цьому немає, адже День Святого Валентина - свято закоханих, свято кохання, а любов існує скрізь і всюди, в найвіддаленіших куточках земної кулі.

Ведуча.
Вірно. Для любові переборні і простір, і час. Любов підкорює міста і гори. Коханню, як висловився поет, всі віки покірні. Так що є на світі прекрасніше любові? Тільки любов. А чи знаєте ви, з чого почалося святкування Дня Святого Валентина?

Ведучий.
Для початку, поки свято ще не ввійшло у повну силу, трохи історії. Багато століть тому давньоримським воїнам закон не дозволяв одружуватися, поки вони перебували на службі (а служба тривала 25 років!), і тим більше освячувати його в церкві. Святий Валентин, пастир і духівник воїнів, потайки благословляв люблячі серця і, незважаючи на заборону, освячував відносини церковним обрядом.

Ведуча.
Непокірного священика видали. Він був страчений 14 лютого. З тих пір цей день відзначається як день закоханих. Неодмінним атрибутом урочистостей
до Дня Святого Валентина є валентинка - послання, яке посилають коханій людині. Однією з перших валентинок була картка, надіслана в 1415 році Чарльзом, герцогом Орлеанським, своїй дружині з в'язниці Таузр, де він був в ув'язненні. Картка досі зберігається в Британському національному музеї.

Ведучий.
У XVI столітті картки-листівки стали популярними і більше декоративно оформленими. У 1797 році в Англії було відомо «Керівництво для молодої людини з написання валентинок», яке містило безліч віршів і присвят для тих, хто сам не міг придумати нічого путнього.

Ведуча.
Не втрачайте день, коли можна передати свої почуття, свої зізнання коханій людині, і просто тим людям, які люблять вас більше, ніж хто-небудь. Природно, ви вже здогадалися, що мова йде про наших батьків, мам, тат, дідусів, бабусь, сестричок, братишківі. 14 лютого - це день, коли можна не соромлячись висловити свою любов до найближчої людини.

Ведуча і Ведучий (разом).
З Днем Святого Валентина!!!

Ведучий.
У нашому святі виявила бажання брати участь четверо  юнаків і чеверо дівчат. (Насправді їх може бути більше, якщо вони побажають.) Вони ще не знають, хто з них складе ідеальну пару. Однак це наша завдання - вибрати з цих претендентів найкращу, ідеальну пару.

Ведуча.
Як казав персонаж відомого фільму, ми не будемо покладатися на випадок. Стати ідеальною парою насправді дуже важко. Адже це зовсім не те ж саме, як сісти один з одним за парту. За парту можна сісти з ким завгодно. А от щоб стати ідеальною парою, потрібно докласти великі зусилля.

Ведучий.
Учасники, ви готові спробувати і вибрати собі другу половинку? Попереджаю, буде важко. Може бути, хтось вже сумнівається у своїх здібностях і хоче самоусунутися? Ніхто не хоче? Тоді починаємо нашу програму, в ході якої ми виберемо найкращу пару сьогоднішнього вечора.

Ведуча.
Формально все просто. У кожному конкурсі буде свій переможець і своя переможниця. Але якась пара учасників буде збігатися частіше інших. Ось її-то ми і виберемо кращого. Правила зрозумілі? Тоді приступаємо.
Ведучий.
Конкурс «Обери половинку»
Дівчата записують на аркушах свої імена та залишають ці записки у капелюсі. Хлопці витягують по одному аркушу. Утворюються пари.
Ведучий:
Сподіваюся, ніхто з вас не скаже: «Я не хочу кохання». Кохання хочуть усі, і це так природно, як зелена трава весною.
Ведучий з капелюхом обирає пари.
Кохання... Про нього мріють, його очікують. І ось воно прийшло до вас. Таке ніжне, загадкове...
Ведуча.  Отже, вітаємо наші пари:
Вірш НА ФОНІ МУЗИКИ
І знову біль, знову страждання, 
Нема і натяку не це кохання. 
Душа не спить, вона страждає, 
І все пече, біль душу знову наповняє. 

Хоча все добре, позитивно. 
Ніхто ж не мислить негативно. 
Та визначитись знов не можем, 
Й самі собі ми не поможем. 

Все буде з часом, ось побачиш, 
Хо
ча не факт, що не заплачеш. 
Все буде добре чи погано, 
Пройде ще час, загоїть рани. 

І знову буде так, як було, 
І ми побачим - все минуло. 
Й лише у мріях кожного із нас, 
Для нас заграє Сьогоднішній перший вальс..
Звучить вальс для учасників.
Ведучий.
А скажіть, що є найпопулярнішим символом кохання? Звичайно, серце.
Провідний.
Ось тепер наші учасники знають, що таке одне серце на двох. А тепер доведеться проявити себе нашим юнакам.
Ведуча.
Кажуть, закохані можуть знайти один одного навіть з зав'язаними очима. Зараз подивимося, як ви вмієте орієнтуватися в темряві.
І   Конкурс «Знайомство»
Нашій парі потрібно потрібно відтворити перше знайомство
Ведуча:  Умови конкурсу: станьте навпроти. Уважно подивіться одне на одного. А тепер поверніться спинами й дайте відповіді на запитання.
Запитання конкурсу:
· Якого кольору очі у твоєї половинки?
· У чому зодягнена (-ий), колір одягу твоєї половинки?
· Чи є годинник на руці у твоєї половинки?
· Якого кольору волосся? Яка зачіска?
· Чи є каблучка, сережки у твоєї половинки?
Грає музика

 Пісня «Буду, буду любити тебе» 

 ІІ   Конкурс         «Я вас люблю!»

Пари, які беруть участь у конкурсі, по черзі зізнаються одне одному в коханні, однак говорити при цьому не дозволяється. Сокровенні слова необхідно показати мімікою, жестами, рухами. Пара, яка зробить це найцікавіше та найсмішніше — перемага.
Пісня «Перше кохання»
Просимо журі оголосити результати двох конкурсів
Ведуча.
В житті не все буває просто. Буває таке, що захочуть пчетверо людей посидіти на стільчиках, а стільчиків-то всього три . Як бути?

Ведучий.
Буває гірше. Захочуть п'ятеро дівчат зустрітися з п'ятьма хлопцями, а їх... четверо. Як бути в такому випадку?

Ведуча.
Значить, як ти вже сказав, треба бігати й танцювати.
На сцену ставимо чотири стільці спинками один до одного, щоб всі чотири дивилися в різні боки.

Ведучий.
Хлопчики  та дівчата сідайте.
Природньо, юнаки будуть обурені: «Як «сідати»?! Адже нас четверо,  а стільців чотири!» А ми зараз з'ясуємо, хто з вас зайвий.
Звучить запальна музика. Юнаки та дівчата починають танцювати по сцені навколо стільців. Їх завдання: в той момент, коли музика стихне, встигнути зайняти один з   трьох стільців. Так як учасників четверо один виявляється невдахою. І так танцюємо поки не залишиться одна пара …яка стане переможцем нашого конкурсу

Пісня «Чар-зілля»

Ведуча. Оголошуємо конкурс 10 компліментів дівчині від хлопця а хлопцеві від дівчини. Журі вирішує,  хто найкращі компліменти сказав.
Конкурс   « Втримати любов»
Танцювальний конкурс. Кожна пара затискає між лобами повітряну кульку і починає танцювати під музику. Хто протримається найдовше — той і переміг. Чудово, якщо повільний танець кілька разів змінює весела ритмічна мелодія.
Не знаю, чи побачу Вас, чи ні…
Не знаю, чи побачу Вас, чи ні.
А може, власне, і не в тому справа.
А головне, що десь вдалечині
Є хтось такий, як невтоленна спрага

Конкурс «Найсмачніше свято»

Перед кожною парою ставлять тарілочку з морозивом.Дівчина тримає в роті ложку (за ручку), набирає в неї морозиво і годує таким оригінальним способом кавалера.Хто перший з'їсть увесь десерт, той і перемагає.
Грає пісня  «То любов»
Вірш 6 Де Амур запропастився?
Я ще досі не влюбився.
Хочу, щоб його стріла
Серце моє пробила.

Конкурс     «Защеміло серце» 
Беруть участь  парами. Дівчатам зав'язують очі, а на хлопців в цей час на різні місця на одяг прикріплюються від 5 до 10 прищіпок. Дівчата по команді починають обмацувати свого партнера і знаходити прищіпки, хто швидше за інших збере всі прищіпки, той і виграв. А може, виграв той, хто зробив це найбільш вишукано? 
Пісня   «Але ж я тебе любила»
Журі оголошує результати

Конкурс   «У тісноті»

Конкурс для пар. Кожній парі видаємо газетку.На ній, не виходячи за межі, потрібно виконати повільний танець.На наступному етапі газету згортаємо навпіл, потім — ще вдвічі. Складати потрібно, поки не залишиться одна пара, яка танцює на найменшому клаптику газети.Вона і перемагає.
Вірш1  


День Святого Валентина – 
Це не час для карантину. 
Годі вдома вам сидіти, 
День любові – пора радіти! 

Про відсутність половинки 
Ви забудьте, й щохвилинки 
Роздавайте валентинки 
Не проґавте ні дівчинки. 

Хай в всесвітній день кохання, 
Не покине вас бажання 
Дарувати всім любов, 
Двічі, тричі, знову й знов. 


Пісня «Я у тебе одна»

Конкурс «З цукеркою»
Зараз  хлопці беруть половину  цукерки  до рот і тримають, а дівчата повинні розгорнути цукер і зїсти  без допомоги рук .
Звучить музика. Запрошуємо всіх на вальс.

Ось і завершився наш чудовий конкурс, присвячений прекрасного свята закоханих - Дня Святого Валентина.
Журі визначають яка пара за цей прекрасний вечір була найактивніша…
Надаємо слово нашим журі
Ведуча.
Нехай у вашому житті, тим більше що вона тільки-тільки починається, буде якомога більше любові. Адже любов - це та сила, яка рухає світом і людиною.
Ведучий.
А ми прощаємося з вами. До нових зустрічей!




Фото мандри до НАГУЄВИЧ

«Життєвими шляхами поетової долі»
(презентація, сценарій літературно-музичної мандрівки
до 160-річчя від дня народження І.Я.Франка). 
https://drive.google.com/file/d/0B2W-nD9fPPwFVDZDeWc4ODJ3Xzg/view?usp=sharing
У бібліотеці с. Раденичі

Районна конференція "Я син народу, що вгору йде"

Методоб'єднання вчителів української мови та літератури 
Мостиської ЛОО № 2

У Раденицькому НВК




Сдайд 1

Святково прибрана сцена. На сцені: портрет І.Франка, книжкова виставка “Сьогодні, мов зоря, він сяє Україні...”, фотографії епізодів життя І.Франка та його сучасників.
Звук цимбал (учень на фоні музики читає вірша)
Слайд 2
Читець:
Сорок літ, як Мойсей по пустині,

Він проводив народ за собою.

В небо рвалися очі вірлині,

А життя вниз тягло – бо в долині

Бій завзятий ішов з темнотою.

Як мечем, воював він словами,
То пророчив, то вчив як учитель,

То, як батько помежи синами

Пробував і творив поміж нами,

Правди й волі безсмертний служитель.

Він не гнувся під праці вагою
І ніколи її не цурався.

Як лицар, серед лютого бою,

На бій-полю поляг головою,

Але духом в безсмертя піднявся.

Б.Лепкий “Іванові Франкові”
1 Вед. : Галичина дала світові багато визначних людей. Серед них яскравою постаттю є Іван Франко – класик української літератури, геніальний письменник, перекладач, публіцист, громадський і просвітницький діяч, який своєю невтомною працею будив і зміцнював національну свідомість українців.
2 Вед. : Іван Франко – європейський геній – встає сьогодні з нами за збереження Української держави, яку він будував своєю титанічною, каменярською працею. За обсягом знань, багатством лексичного запасу він був енциклопедією, а за працьовитістю, результативністю та глибиною мислення його величають титаном думки і праці. Людству він залишив понад 5 тисяч оригінальних і перекладних творів, статей, рецензій.
1 Вед. : Перегорнімо ж сторінки книги життя Івана Яковича Франка.
Слайд 3
І. ВІД ОТЧОГО ДОМУ...
Читець :
“Дитинство і юність – це єдині ключі до розкриття численних загадок зрілості – чи стосується це індивіда, нації чи всього людства.”
Б.Хашдеу
2 Вед. : 27 серпня 1856 року в с. Нагуєвичі Дрогобицького повіту в Галичині в родині відомого на всю округу коваля народився ясноокий хлопчик. Зростав Іванко розумним і допитливим, роботящим, добрим і товариським. Дитинство Яся (Ясем або Мироном часто тоді звали Івана в родині) минуло в селах мальовничого Підгір’я – Нагуєвичах та Ясениці Сільній - в селянському оточенні. З рідним селом в’яжуться спогади письменника про дитинство: “Неначе ві сні, виринають перед моєю душею забуті тіні давньої минувшини, рисуються виразними силуетами на тлі крайообразу мойого рідного села і промовляють до мене давно нечутими, простими, тихими словами.”
Читець :
У долині село лежить,
Понад селом туман дрижить,

А на горбі, край села

Стоїть кузня немала.

А в тій кузні коваль клепле,
А в коваля серце тепле,

А він клепле та й співа

Всіх до кузні іззива.

1 Вед. : Так згадував Іван Франко батьківську кузню, що будила в пам’яті світлі та щасливі спогади. Там він слухав розповіді селян про тяжку працю, злидні та неврожаї, бачив нужденних заробітчан. У дитячу душу глибоко запало побачене і почуте. Він зрозумів, як тяжко живеться людям, і усвідомив, що за кращу долю треба боротися. Вогонь кузні та батьківська любов зігрівали душу великого письменника: “На дні моїх споминів і досі горить той маленький, але міцний вогонь... Се вогонь у кузні мойого батька. І мені здається, що запас його я взяв дитиною у свою душу на далеку мандрівку життя. І що він не погас і досі”.
2 Вед. : На шостому році життя Івася віддають до школи в с.Ясеницю Сільну. Тут навчався два роки. Пізніше навчається в школі при монастирі м.Дрогобича, Дрогобицькій гімназії. Протягом усіх восьми років навчання в гімназії Іван був одним з найкращих учнів. Охоче вчився малювання, теорії музики, брав участь в гімназійному хорі. Він жадібно читав усе, що потрапляло йому до рук, на нужденні копійки купував книги, збирав власну бібліотеку. На час закінчення гімназії в ній було вже понад 600 книг. Згадуючи роки навчання, писав: “Шевченка я вивчив майже всього напам’ять...”
Пісня “Пісне, моя ти підстрелена пташка”
Читець : 
Пісне, моя ти сердечна дружино,
Серця відрадо в дні горя і сліз,
З хати вітця, як єдинеє віно,
К тобі любов у життя я приніс.
Тямлю як нині: малим ще хлопчиною

В мамині пісні заслухувавсь я;

Пісні ті стали красою єдиною

Бідного мого, тяжкого життя.

1 Вед. : Першою розбудила в дитячому серці Івана поетичні струни, любов до пісні його мати – Марія Кульчицька. Вона любила співати і знала багато пісень; співані нею синові народні пісні вводили його в світ поезії і багато заважили в розвиткові майбутнього митця слова. Вони навчили його переживати виспівані з сумом людські турботи, недолю і незгоди, ненавидіти зло і кривду. З голосу матері він запам’ятав чимало задушевних ліричних пісень, коломийок, повний цикл весільної пісенності, ряд епічних балад і співанок. Найсердечнішими словами згадував поет матір і її пісні, силу яких відчував усе ясніше й глибше зі зрілістю. Дуже багато дав отой ласкавий материн спів майбутньому поетові, а через нього і українській літературі. Народні пісні стали улюбленими піснями Франка. Недаремно ж свою любов до пісень поет називав прекрасним віном, придбаним у батьковій хаті.
Читець :


“Мамо, голубко! – було налягаю –

Ще про Ганнусю, шумильця, вінки!”

“- Ні, синку, годі! Покіль я співаю,

Праця чекає моєї руки.”

... Ох, і не раз тая пісня сумненька

В хвилях великих невгодин життя

Тихий привіт мені слала, мов ненька,

Сил додала до важкого буття.

2 Вед. : Іван Франко мав чималий доробок як фольклорист: 400 записаних пісень і 1800 коломийок. Також він сам був добрим співаком. Тексти пісень від нього записував М. Павлик, а мелодії – М. Лисенко.
Пісня: “ Ой рано я, рано устану”.
Слайд 4
ІІ. У СВІТ ШИРОКИЙ...
Лиш в праці мужа виробляєсь сила,
Лиш праця світ таким, як є, створила
Лиш в праці варто і для праці жить.
І. Франко
1 Вед. : Склавши на “ відмінно” іспити на атестат зрілості, І. Франко вступає до Львівського університету на філософський факультет. Він одразу активно включається в студентське життя, стає співробітником журналу “ Друг”, в якому друкує свої вірші і перші оповідання. Навколо Франка групується талановита студентська молодь. І.Франко ґрунтовно вивчає давню українську писемність. Протягом першого року навчання в університеті він перечитав усю бібліотеку студентського товариства, кілька тисяч томів. Разом з товаришами він здійснює кілька мандрівок по Галичині, поширює заборонені в Австро-Угорщині книги і журнали.
Читець:
Заглиблений у книг нових і давніх стоси,
Він слухав голоси з низин і з-понад хмар,
І хоч хитався він, та мав високий дар
Гніт ненавидіти і люд любити босий.
Максим Рильський “ Франко”
2 Вед. : “Вогонь в одежі слова” – Франковими словами найкраще можна назвати Франкову творчість, полум’яну й пристрасну, роздмухану найголовнішими вітрами життя і звернену сяючими сполохами своїми вперед, в наступне, в завтра.


Пильним, активним вгляданням в майбутнє є вся творчість геніального українського мислителя-письменника – вченого, прокладача шляхів, рубача нетрів і знищувача скель - того, кого народ заслужено назвав славним іменем “Великого Каменяра”.







Слайд 5
Лиш діло робіть! Не по ваших словах
Колись вас судитимуть люди;
Лиш трудом залізним мурований шлях
Заслугою вашою буде.
Іван Франко

ІІІ. ТРИЧІ МЕНІ ЯВЛЯЛАСЯ ЛЮБОВ
Читець: 
Тричі мені являлася любов.
Одна несміла, як лілея біла,
З зітхання й мрій уткана, із обнов
Сріблястих, мов метелик, підлетіла.
Купав її в рожевих блисках май,
На пурпуровій хмарі вранці сіла
І бачила довкола рай і рай!
Вона була невинна, як дитина
Пахуча, як розцвілий свіжо гай.
Явилась друга – гордая княгиня,
Бліда, мов місяць, тиха та сумна,
Таємна й недоступна, мов святиня.
Мене рукою зимною вона
Відсунула і шепнула таємно:
“Мені не жить, тож най умру одна!”
І мовчки щезла там, де вічно темно.
Явилась третя – женщина чи звір?
Глядиш на неї – і очам приємно,
Впивається її красою зір.
То разом страх бере, душа холоне
І сила розпливається в простір.
І дармо дух мій, мов у сіті птах,

Тріпочеться! Я чую, ясно чую,

Як стелеться мені в безодню шлях

І як я ним у пітьму помандрую.

Відеоролик  «Тричі мені являлася любов»
1 Вед. : З невимовного болю Франкової душі постала збірка “ Зів’яле листя”. А тому й пісні в ній – “то голосні ридання”, “підстрелені пташки”, зойки враженого серця. Під тягарем життєвих обставин поет втомився, знесилився, почувався “ зраненим звіром”, що тікає в нетрі, щоб у своєму барлогу вмирати.
Любовна драма надломила його морально, надірвала душу, переповнила все його єство нестерпною мукою. Тричі йому “являлася любов”, тричі “в руці від раю ключ держала” і тричі поет втрачав надію на щастя. Нерозділене кохання залишило по собі “невтишиму тоску”, засипавши снігом сподіване: “ Замерзли в серці мрії молодечі, ілюзії криниця пересохла”. Іван Франко знесилився, відчув неймовірну втому і пекучий біль, з якого й постали оті “ридання голосні” – пісні.
Пісня «Місяцю-князю»
2 Вед. : “ Є в “ Зів’ялому листі”, - пише Дмитро Павличко, - речі такої красоти і глибинності, що їх сміливо можна віднести до найгеніальніших творів світової любовної лірики”. Рядки Франкової поезії нас просто чарують:
Читець: 


Як почуєш вночі край свойого вікна,

Що щось плаче і хлипає важко,

Не тривожся зовсім, не збавляй собі сна,

Не дивися в той бік, моя пташко !

Се не та сирота, що без мами блука,

Не голодний жебрак, моя зірко;

Се розпука моя, невтишима тоска,

Се любов моя плаче так гірко.

Пісня «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»
Слайд 6
ІV. Я РАДО ЙДУ НА ЧЕСНЕ, ПРАВЕ ДІЛО!
... Яко син селянина, вигодуваний
твердим мужицьким хлібом, я почуваю
себе до обов’язку віддати працю свого
життя тому простому народові.
Іван Франко
1 Вед. : ... Доля ніколи для нього не була матір’ю. Завше мачухою – від народження до гробової дошки. Від того часу, коли став до громадської праці на рідній ниві, не на словах, а на ділі став організовувати народ, аби боротись за свою державність.
2 Вед. : На другому році студентського життя Франка арештували і кинули до Львівської в’язниці за соціалістичну пропаганду. 9 страшних місяців в переповненій злочинцями камері тільки зміцнили революційний дух поета. Він друкується в прогресивних часописах, бере активну участь у громадському житті, виступає на мітингах. Одна за одною виходять збірки його творів. Ще двічі заарештовували Франка, одного разу три місяці він був ув’язнений в Коломиї, де і написав гімн волелюбному духові мільйонів людей “Вічний революціонер”:
Вічний революціонер -
Дух, що тіло рве до бою,
Рве за поступ, щастя й волю, -
Він живе, він ще не вмер.
1 Вед. : Ні арешти, ні тюрми, ні злидні не зламали Франка. Він здобуває визнання, як видатний український письменник і вчений. В колі його наукових інтересів філософія, історія, політекономія, етнографія, фольклористика.
Франко самостійно завершує освіту, захищає при Віденському університеті докторську дисертацію, мріє про викладання літератури у Львівському університеті.
Проте австрійський уряд не допустив його до університетської кафедри, боячись впливу на молодь його демократичної творчості.
Франко не випустив з рук пера, не зігнувся перед ворожими нападами. Його ім’я стало відоме далеко за межами Галичини.
Читець: Б. Мельник . Вірш “ Франкові”
Звились шляхи вужами в далину,


А далина до себе манить знову.

О, скільки раз стрічав Франко весну,

Мов юність власну, в шумі ясеновім.

Коли на сході устає зоря,

Віддавши горам пломінь янтаря.

І скоро, скоро зацвітуть сади.

А поки що морози на світанні.

І, нахиливши плечі до води,

Звисають скелі, в першу зелень вбрані.

І Прут-ріка, зібравши води з гір,

Рве береги всьому наперекір.

А плин думок нестримний, як завжди.

І на папір слова лягли рядками.

І бачить він: зімкнулися ряди

Людей робітних. Власними руками

Здобудуть волю – хоч і не собі,

Так дітям у жорстокій боротьбі.

А думи йдуть орлом гірським в польот.

Навколо все яснішає поволі.

Землицю рідну, звільнений народ

Він, бачить “у народів вольних колі”.

Надія серце радістю стиска.

І сяє зір натхненного Франка.

Слайд 7
V. І ОСТАННЯ ЧАСТЬ ДОРОГИ
Ох та далекий ще мабуть той час!
І не Мойсей я, щоб з вершка гори
Зирнути міг в обіцяную землю,
В котру веде людей, а сам ніколи
Ввійти не можу. Скорбна доля наша.
Людей, що прокладають новий шлях.
І. Франко
2 Вед. : Не хотів бути гетьманом. Не чув себе покликаним для цього. Не хотів бути керманичем, не був сотворений для проводиря.
Любив іти в лавах, добре пам’ятаючи, як казав Наполеон про того генерала, котрий, коли йде в строю, то виглядає на доброго солдата, а як випхається наперед - то чистий ідіот. Хотів іти зі всіма рядами. Але такого ряду не було. Це було, як зізнається, його нещастям : “ Я крутився, як вівця, і, замість іти уже протертою дорогою, сам мусив протирати її. У нас було і є замало людей і до найпростішої роботи”.
1 Вед. : Та й це лише половина правди. Друга: ми любимо того, хто береться щось зробити для суспільної користі, безнастанно направляти, штурхати, поправляти, уповати, щоб вислухав тільки його єдиної ради, бо вона вірна, а інша – ні, а опісля ще й звинуватити, хто, працював і старався, у всіх гріхах.
Слайд 8
2 Вед. : Злигодні, урядові переслідування підірвали здоров’я Франка. Він тяжко захворів. Не маючи змоги писати свої праці власноручно, були паралізовані руки, він диктував їх синові, студентам. Щоденна праця була девізом його життя аж до самої смерті. 28.05.1916 р. Івана Франка не стало. Похорон перетворився на велику демонстрацію. Це був всенародний сум за великим письменником.
Слайд 9
1 Вед. : На могилі Франка на Личаківському кладовищі у Львові височить надгробок - каменяр, що молотом розбиває гранітну скелю. Великим Каменярем називають нащадки І. Франка, письменника, що своїм полум’яним словом ламав скелю неправди і гніту в ім’я правди і волі.
Пісня “Не пора, не пора
Слайд 10
VІ. У МАНДРІВКУ СТОЛІТЬ...
А як мільйонів куплений сльозами
День світла, щастя й волі засвітає,
То, чень, в новім, великім людськім храмі
Хтось добрим словом і мене згадає.
І. Франко
1 Вед. : Понад 40 років працював Іван Франко на терені української і світової літератури і науки. Якби зібрати всі твори, перекладені Франком (знав 15 мов і робив з них переклади) можна було б укласти багатотомну антологію світової поезії. За обсягом перекладених творів з різних літератур Іван Франко не має собі рівного у світовій літературі.
2 Вед. : Та попри все – Франко залишається Франком. Стоїть у нашій культурі – як людська совість, як наш національний докір. Він був і залишається нашим Вічним Революціонером. Для нас, що вічно бунтуємо і ніяк не можемо заспокоїтись. Для всіх скривджених і принижених. Навіть сьогодні.
1 Вед. : Які знайдемо слова виправдання перед тими, що прийдуть після нас, за спалену церкву в Нагуєвичах, за зникле при цьому Євангеліє, за сплюндровану могилу батька Івана Франка на місцевому цвинтарі і наругу, вчинену над нею, за спалений музей-садибу Івана Франка?
Читець: “Живи, Іване, сину Якова”
Живи, Іване, сину Якова,
Хрещений потом і слізьми.
Твори, хай наша доля шлакова
Народить крицю в надрах тьми.
Живи, проклятий недолугою,
Лячною підлістю тхора;
Твори, наповнений потугою
Любові, мудрості, добра!
Живи, прикований до молота,
Камінням битий звідусіль.
Твори, нехай душа розколота
Дає словам цілющий біль. 
Живи, між дурнями надутими,
Що пнуться в генії, живи;
Твори, навік припнутий путами
До купин злої мурашви!
Живи, стережений жандармами,
Шпиками вітаний щодня;
Твори, поганьблений бездарними,
Червивими, як порохня! 
Живи, підносячи розплющену,
Побиту честь і чистоту;
Твори, задивлений в будущину,
В святої людськості мету!
Живи, навідуваний хворою
Печаллю темної пори;
Твори, болящий непокорою Твори!
І справедливістю, твори! 
Живи, незламаний за гратами,
Розп’ятий на твердій журбі;
Тебе народ читатиме
І воскресатиме в тобі!
Д. Павличко
2 Вед. : На шляхах нашої суверенності Іван Франко повинен бути з нами. Він вчить нас бути людьми серед людей.
1 Вед.: Завершилася наша мандрівка сторінками життєвої дороги Івана Франка. Сьогодні його ми ще знаємо мало. Дуже непросто осягнути глибину і вишину, панорамність, передбачливість і пересторогу, які живуть у творах Каменяра.
2 Вед. : Приспані не так роками, як запопадливими чиновниками, рядки Франкових книг стоять на чатах, готові прислужитися спадкоємцям його ідей. Тільки істинних, а не перекручених ідей.
            Звук цимбал.




        06 жовтня стартував VII  Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, який  проводиться з метою вшанування творчої спадщини Тараса Григоровича Шевченка, виявлення творчо обдарованої молоді, розвитку її потенціалу, виховання у молодого покоління поваги до мови і традицій свого народу, підвищення рівня мовної освіти в Україні.


25 річниця Незалежності УКРАЇНИ
(Серпень, 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=3kbjDVDlChw


ПЛАН заходів Раденицького НВК
до 160 –річчя від дня народження  І.Франка
№ з/п
Назва заходу
Дата проведення
Відповідальний
1
Віртуальна екскурсія «Заповідник «Нагуєвичі» - родинне село І.Франка»
березень
Піхо Т.М.
2
Круглий стіл «Сторінки біографії І.Франка»
травень
Піхо Т.М.
3
У кабінеті української мови та літератури виставка літературний портрет «Великий Каменяр»
квітень-травень
Марик Л.Є.
4
Виставка світлин «Життєвими шляхами поетової долі»
квітень-травень
Піхо Т.М.
5
Конкурс ілюстрацій до творів І.Франка
травень
Марик Л.Є.
6
Перегляд відеоматеріалів
травень
Піхо Т.М.
7
Віртуальні кінозали «Твори Франка мовою кіно»
квітень, червень, вересень
Піхо Т.М.
Марик Л.Є.
8
Висвітлення інформації на сайті відділу освіти

Піхо Т.М.

"Шевченко наш. Він на усі віки...", 2016 р.





 В межах методичного тижня "До вершин досконалості" у Раденицькому НВК 17.03.16р. проведений урок духовності на тему: "Ісус Христос - ідеал для наслідування"  вчителем основ християнської етики  Михалюньо Л.Р., під час якого учні пізнали Христа досконалого, люблячого, терпеливого, милосердного. "Прийди до мене, милий Ісусе", "Моліться діти ви до Бога" пісні у виконанні вчителів та дівчат 7 класу, через які учні усвідомлювали як важливо, щоб Христос жив у серці кожного, і що молитва і піст - це два крила, які легші за вітер, бо підносять людину до спілкування з Богом.


Фестиваль "ОСВІТЯНСЬКА РОДИНА", 2015 р.











Година оновлення душі "Побудь зі мною в тиші...", 2014 р.



10 цікавих фактів про Лесю Українку: 

привиди, скарби та дерева

1.  Під час Другої світової війни садибу Косачів у Колодяжному зруйнували. «Білий» і «сірий» будиночки Колодяжненського літературно-меморіального музею Лесі Українки будували з нуля. Фактично у них ніколи не бувала письменниця. Останній власник будинку, де колись жила родина Косачів, брат Лесі Микола продав його дідові Бориса Клімчука, теперішнього губернатора Волині.
2.  Як свідчить професор Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв Наталія Свириденко, на території України є три найбільші раритетні роялі: рояль Терещенків у Національному музеї історії України, рояль Рубінштейна в Одеському будинку вчених та рояль Лесі Українки у Колодяжному.

3.  Першою меморіальною річчю, що потрапила до музею у Колодяжному, стала жіноча сорочка з домотканого полотна, передана 1949 року Варварою Дмитрук, подругою Лесі Українки. Востаннє меморіальний фонд музею поповнився 2007 року, коли на території садиби Косачів знайшли посуд, яким могла користуватись родина.
4.  На сьогодні усі живі нащадки Лесі Українки живуть за межами України. Це Роберто Гааб (внучатий племінник, онук Лесиної сестри Оксани Косач-Шимановської), що живе у Швейцарії, та Ольга Лютон-Петрова зі США (внучата племінниця, онука Лесиної сестри Ізидори Косач-Борисової).
5.  Єдиний родич Лесі Українки, що похований на рідній волинський землі Косачів – молодший брат Лесі Українки Микола. Помер 1937 року. Його могила знаходиться на сільському цвинтарі в Колодяжному.
6.  У родині Лесю Українку називали по-різному: Лариса, Леся, Зея, Мишолосія. Ім’я Зея, або Зеїчок, походить від назви сорту кукурудзи «зея японіка» (тонка, як стеблина), так її називала мама. Ім’я Мишолосія ділилось навпіл – так називали Лесю і її брата Михайла, з яким письменниця була дуже близька.
7.  У Нечимному (урочище біля села Скулин у Ковельському районі) Леся Українка була лише три дні та дві ночі в 13-річному віці. Тут вона гостювала в дядька Лева скулинського, що мав в урочищі літню хатину, якою користувався, аби випасати худобу. Дядько Лев знав дуже багато легенд і переповідав їх малій Лесі. Цього часу вистачило письменниці, аби набратися вражень і згодом відтворити їх у «Лісовій пісні». Місцеві жителі подейкують, що у Скулинському лісі живуть привиди і вряди-годи лякають туристів, які осмілюються ночувати тут. Тож, можливо, лісовики і мавки з «Лісової пісні» не такі уже й вигадані.
8.  Окрім офіційних установ, на честь Лесі Українки названий астероїд «2616 Леся» (2616 Lesya), відкритий 28 серпня 1970 року. Він знаходиться у головному поясі астероїдів, що розташований між орбітами Марса та Юпітера і складається приблизно з 580 000 астероїдів.

9.  Садиба Косачів розташовувалась на окраїні села, де були найкращі землі. У розпорядженні родини було 500 гектарів землі, включно з лісами, ріллею та чотирма гектарами саду. Аби тримати в порядку садибу, родина Лесі Українки мала найманих робітників. На території колишніх володінь розташовується Лесин кадуб – джерело й криниця. Колись на місці джерела росла прадавня верба, змальована в «Лісовій пісні». Кажуть, що на території колишньої садиби Косачів захований косачівський скарб.
10.  У Луцьку біля В’їзної вежі замку Любарта є дерево, яке іменують Лесиним ясеном. Воно одне з найстаріших дерев міста. Вважається, що саме під ним мала Леся написала свого першого вірша. Нині ж у місті вирішується проблема з деревом, адже воно аварійне й може впасти, зашкодивши перехожим.








Історія гідності. Знищення української інтелігенції

Виховний захід "Мрії зламане крило..."

Поради. Як захистити рідну мову?

Міжнародний день рідної мови

Заочна подорож

Гурткова робота

Пароніми

Язиків унас багато. Мова - одна!
https://www.youtube.com/watch?v=mgLY7cWetCQ

Лінгвістичні ігри. Пароніми


Експрес-уроки О.Авраменка

Правила моди
https://www.youtube.com/watch?v=W-LHT_ixeII

Чому відповідь буває не буває Вірною?
https://www.youtube.com/watch?v=W-LHT_ixeII

Час
https://www.youtube.com/watch?v=zaTRsN-S5yg

Тільки не дивіться у нижню частину екранУ
https://www.youtube.com/watch?v=s-DlqFhiiCc

Префікс НАЙ
https://www.youtube.com/watch?v=Yblm6HpAt38

Суржик
https://www.youtube.com/watch?v=UJJhfaNvNzg

Гроші
https://www.youtube.com/watch?v=iMr7xNPf9qY

ГривнА чи гривнЯ?
https://www.youtube.com/watch?v=ZX90ZKNpcwY



Немає коментарів:

Дописати коментар